Det är dags att börja träna!

0

gymmet

När man arbetar för länge och med för statiska saker så är det av yttersta vikt att man rör på sig. Alla kalorier och saker som man får i sig måste på något sätt ur systemet eller förädlas genom styrketräning så att de gärna omvandlas till muskelmassa. Självklart skall man inte sluta äta för att man går upp i vikt genom att man kanske sitter stilla för mycket och rör på sig för lite. Svaret heter att man helt enkelt sätter igång att sporta och motionera. Om du känner att du är en av de många som har ett stillasittande jobb (ja, vem har inte det idag egentligen) och behöver röra på dig, börja med att införskaffa sportkläder och därefter kan du börja lätt med något så enkelt som en längre promenad. Det kommer snabbt göra susen kommer du märka – endorfinerna som sätts i rörelse kommer få dig att känna spritter i kroppen!

Det räcker med att ägna 30 minuter åt promenader, förslagsvis 2-3 gånger i veckan initialt. När du väl kommit igång med att promenera kan du öka tempot mot det mer intensiva. Målet skall vara att du till slut kan börja jogga lätt. Det viktigaste är dock att du får in rutinen att röra på dig. Befäst gärna motionsrutinerna genom att inhandla lämpliga sportkläder på nätet så kommer du att känna dig mer fokuserad på slutmålet, det vill sig att röra på dig och motionera.

Utöver promenader och jogging kan du gradvis komplettera programmet med lättare styrketräning. Börja med kroppsövningar såsom armhävningar, situps och andra övningar där endast din kropp utgör vikten. På samma sätt som promenader kan gå över till intensivare jogging så kan enklare kroppsövningar övergå till styrketräning med fria vikter. I samma veva som du köper sportkläder kan du också passa på att inhandla några fria vikter i form av hantlar och/eller skivor som du kan använda till ett enkelt styrketräningsprogram som du utan problem hittar på nätet.

Det är dags att börja sporta och det krävs inte en större insats än att du själv tar dig i kragen och börjar med en enkel promenad!

Icke-animaliskt och kosttillskott

0

Det är inte ovanligt att läkare går in och varnar för en helt vegetarisk eller vegansk kost. Vilka hälsorisker kan sådana kostval egentligen innebära? Egentligen beror det nog ganska mycket på vem man frågar, ty även fackmän och specialister är aldrig sena med att vinkla sina argument i den riktning de personligen föredrar. Vegetarianerna och veganerna är förstås välrepresenterade även inom läkarkåren, och en vegansk läkare kommer utan tvivel att lägga mer energi på att lyfta fram de många hälsoriskerna med en överdriven köttkonsumtion, snarare än att varna om farorna med den icke-animaliska kosten.

Förespråkare av kött eller köttentusiaster kan känna sig mer manade att lyfta fram farorna med att undvika animaliskt. När det gäller veganism framför allt, är det huvudsakligen vitamin B-12 som dyker upp. Ja, det stämmer, om man helt begränsar sig till vegansk kost så bör man ta kosttillskott som täcker behovet av B-12. Det man däremot inte måste göra är att ta några andra kosttillskott. En balanserad och varierad kost täcker resten av behoven, även för en vegan. Samma sak gäller förstås för de som inte begränsar sig. En balanserad kost är A och O för hälsan, oavsett diet.

B-12 är viktigt för energiomsättningen, och finns knappast uteslutande till för veganer. Rekommendationen är rentav att alla över 50 tar extra B-12. En tablett om dagen täcker behover mer än väl – faktum är att vi bara behöver några tusendelar av ett milligram varje dygn. En burk B-Vitamin kostar ca 97 kr på Apoteket och innehåller 150 tabletter. Äter man då en tablett varje dag så blir det att man lägger ut 65 öre extra om dagen, eller ca 237 kr om året. En struntsumma, menar de flesta veganer, med tanke på att just denna lilla tablett ger oss människor möjligheten att leva, eller åtminstone nästan leva, helt ”cruelty-free”.

Veganism som livsstil har skjutit i höjden på senare år, med en noterad fördubbling sedan 2009 i Sverige (från ca 2 % till ca 4 %). Det i takt med att allt fler celebriteter ansluter sig (och öppet talar om det) – däribland Bill Clinton, Brad Pitt och Joaquin Phoenix – har gjort det till något allt fler provar på. Den förre amerikanske presidenten har dessutom varit tydlig med att han övergick i en vegansk kost huvudsakligen av just hälsoskäl. Marknaden för veganska rätter har också växt markant på senare år – i synnerhet i Sverige – där den har närmast exploderat.

Protein viktigt vid träning

0

Mr French entrecoteVår kropp byggs upp av protein, vilket egentligen bara är ett annat namn för aminosyror. Det finns många olika varianter av aminosyror och vi behöver alla varianterna för att växa och utvecklas på ett bra sätt. Aminosyrorna, eller proteinerna som de flesta kallar det, får vi i oss genom kosten. Kött, fisk och ägg är exempel på proteinrika livsmedel. De behövs för att vi ska kunna bygga upp vårt skelett, våra muskler och våra organ. Utan protein skulle kroppen brytas ned och till slut sluta att fungera. Protein är alltså livsviktigt – för alla, men speciellt för de som tränar och är aktiv. När man tränar så bryter man ned kroppen, och för att kroppen ska klara att bygga upp sig själv under återhämtningen så är det viktigt att den har tillgång till protein, och det är inte så svårt att förstå att de som idrottar behöver äta betydligt mer protein än den genomsnittliga människan.

Styrketräning och protein

De som styrketränar i syfte att bygga så mycket, eller rättare sagt så stora muskler som möjligt har väldigt stor nytta av höga intag av protein. De behöver nämligen väldigt mycket protein för att tillväxten på musklerna ska bli så effektiv som möjligt. Därför har också alla de seriösa styrketränarna väldigt stora proteinintag. Så höga intag av protein att en normal människa aldrig kommer i närheten av det. Inte ens de som följer kolhydratfattiga dieter som i stort sett bara äter livsmedel med protein. Självklart så måste ju de som styrketränar ta kosttillskott som innehåller protein för att klara av att få i sig så mycket protein varje dag. Det är näst intill omöjligt att få i sig så mycket genom den vanliga kosten utan att överäta och gå upp i vikt.

Öka i vikt och muskler snabbt

0

Kan du äta skräpmat i mängder utan att öka i vikt? Går du till gymmet och lyfter vikter flera gånger i veckan utan att öka i styrka? Känner du igen dig på överstående senario så kan det vara en idé att testa kosttillskottet ”gainer” som är en blanding av snabba kolhydrater och vassleprotein. Det är en känd variant som används av många framgångsrika idrottsprofiler. Magnus Samuelsson har bland annat gjort en video där han tipsat om vilka kosttillskott han använt, däribland gainer. Vill du se videon kan du följa denna länk http://youtu.be/y-72zR2Lm_g.

Vilken ska man välja?

För er som kollat på videon jag länkade så vet ni att Magnus rekommenderade en billigare variant. Troligtvis då kvalitén på dyra och billiga sorter inte skiljer sig, i alla fall inte mycket. Utbudet på gainers är brett och det är inte alltid lätt att veta vad man ska välja. Vill man köpa från en svensk tillverkade finns Dalblads som producerar en rad olika kosttillskott. En mer genomförlig genomgång av gainer hittas på www.gainer.se där man försöker hålla sig uppdaterad på vad som är bäst.

Kosttillskott är endast ett tillskott

Viktigt att punktera är att kosttillskott bara är tillskott och ska aldrig ersätta kosten. Grunden till att öka i vikt är att äta en balanserad kost med överskott av kalorier. Kalorimängden som just du behöver för att öka i vikt går att räkna ut baserat på en kalkyl kallad ”Basal Metabolic Rate” eller förkortat ”BMR”. Denna kalkyl är inte exakt eftersom den inte kan ta hänsyn till en rad faktorer som spelar in på behovet. En sådan sak kan vara genetik. Man brukar säga att man växer när man vilar och inte när man tränar. Därför är det viktigt att man faktiskt låter musklerna återhämta sig, samtidigt som minst 8 timmars sömn rekommenderas.

Slutsats

Kosttillskott för viktökning kan vara ett bra komplement till din dagliga kost om du har svårt att öka i vikt. Den rekommenderade typen är gainer som säljs på en mängd olika hälsobutiker runt om i landet. Det är en perfekt vara att köpa på nätet då det ofta blir billigare och istället för att fråga ett butiksbiträde om produkten kan du lätt hitta allt du behöver på nätet.

Viktminskning handlar INTE om svält

0

När man talar om kosttillskott och hälsokost i alla dess många olika former så kan man inte låta bli att halka in på ämnet viktminskning. Om du vill gå ner i vikt så måste inte det betyda att du prompt måste svälta dig själv halvt till döds. Nej, ta och byt ut en eller ett par av dagens måltider mot  någon form av måltidsersättning så ska du få se på effektivt resultat.

Ginseng – ett gammalt kosttillskott med bevisad effekt

0

Ginseng är namnet på en typ av kosttillskott som har flera tusen år på nacken. Det är ett litet mirakelmedel som har använts av människor i alla tider för att kunna bibehålla en sund hälsa och för att helt enkelt må bra och kunna fungera bättre som människa. Ginseng är ett mycket allsidigt kosttillskott.

Rosenrot är populärt

0

Det finns massor av olika former av kosttillskott som allihop har den helt klart positiva effekten på vår kropp att vi mår bra av att ta dem. Ett sådant exempel är Rosenrot som har kommit att bli ett mycket populärt kosttillskott som skärper sinnet och som hjälper oss att orka jobba hårdare och längre och som dessutom förstärker den sexuella lusten hos oss.

Muskler innebär viktökning

0

Vem har sagt att muskler inte skulle väga något? Det finns nämligen hur många belägg som helst för att ökad muskelmassa också innebär viktökning. Det brukar nämligen vara så att om man bygger muskler så sticker även vikten iväg uppåt ganska snabbt också. Det är ungefär som att få ett brev på posten.

Träning + Kosttillskott = Resultat

0

Om du håller på och tränar järnet nere på gymmet för att se ut som Magnus Samuelsson eller som Sylvester Stallone eller någon annan biffig figur så vet du förmodligen redan att det inte räcker på långa vägar att enbart träna som en dåre på gymmet. Du måste också se till att skaffa dig någon form av kosttillskott för att få till en schysst muskelökning också.

Viktminskning för ett längre och bättre liv

0

Man behöver i sanning inte vara extremt tjock och fläskig för att behöva gå ner i vikt. Många av oss kanske ”bara” knallar omkring med 10 eller 20 kilos övervikt men även en sådan ”marginell” övervikt kan ställa till med enorma problem på lite längre sikt. Det kan därför vara i allra högsta grad aktuellt att ta sig en ordentlig funderare på om det inte vore nödvändigt med en viktminskning för att på så sätt må lite bättre och kanske förlänga livet med några extra år.

Tillbaka till toppen Copyright © 2012 - Faktaomkosttillskott.se