gymmet

När man arbetar för länge och med för statiska saker så är det av yttersta vikt att man rör på sig. Alla kalorier och saker som man får i sig måste på något sätt ur systemet eller förädlas genom styrketräning så att de gärna omvandlas till muskelmassa. Självklart skall man inte sluta äta för att man går upp i vikt genom att man kanske sitter stilla för mycket och rör på sig för lite. Svaret heter att man helt enkelt sätter igång att sporta och motionera. Om du känner att du är en av de många som har ett stillasittande jobb (ja, vem har inte det idag egentligen) och behöver röra på dig, börja med att införskaffa sportkläder och därefter kan du börja lätt med något så enkelt som en längre promenad. Det kommer snabbt göra susen kommer du märka – endorfinerna som sätts i rörelse kommer få dig att känna spritter i kroppen!

Det räcker med att ägna 30 minuter åt promenader, förslagsvis 2-3 gånger i veckan initialt. När du väl kommit igång med att promenera kan du öka tempot mot det mer intensiva. Målet skall vara att du till slut kan börja jogga lätt. Det viktigaste är dock att du får in rutinen att röra på dig. Befäst gärna motionsrutinerna genom att inhandla lämpliga sportkläder på nätet så kommer du att känna dig mer fokuserad på slutmålet, det vill sig att röra på dig och motionera.

Utöver promenader och jogging kan du gradvis komplettera programmet med lättare styrketräning. Börja med kroppsövningar såsom armhävningar, situps och andra övningar där endast din kropp utgör vikten. På samma sätt som promenader kan gå över till intensivare jogging så kan enklare kroppsövningar övergå till styrketräning med fria vikter. I samma veva som du köper sportkläder kan du också passa på att inhandla några fria vikter i form av hantlar och/eller skivor som du kan använda till ett enkelt styrketräningsprogram som du utan problem hittar på nätet.

Det är dags att börja sporta och det krävs inte en större insats än att du själv tar dig i kragen och börjar med en enkel promenad!