Mr French entrecoteVår kropp byggs upp av protein, vilket egentligen bara är ett annat namn för aminosyror. Det finns många olika varianter av aminosyror och vi behöver alla varianterna för att växa och utvecklas på ett bra sätt. Aminosyrorna, eller proteinerna som de flesta kallar det, får vi i oss genom kosten. Kött, fisk och ägg är exempel på proteinrika livsmedel. De behövs för att vi ska kunna bygga upp vårt skelett, våra muskler och våra organ. Utan protein skulle kroppen brytas ned och till slut sluta att fungera. Protein är alltså livsviktigt – för alla, men speciellt för de som tränar och är aktiv. När man tränar så bryter man ned kroppen, och för att kroppen ska klara att bygga upp sig själv under återhämtningen så är det viktigt att den har tillgång till protein, och det är inte så svårt att förstå att de som idrottar behöver äta betydligt mer protein än den genomsnittliga människan.

Styrketräning och protein

De som styrketränar i syfte att bygga så mycket, eller rättare sagt så stora muskler som möjligt har väldigt stor nytta av höga intag av protein. De behöver nämligen väldigt mycket protein för att tillväxten på musklerna ska bli så effektiv som möjligt. Därför har också alla de seriösa styrketränarna väldigt stora proteinintag. Så höga intag av protein att en normal människa aldrig kommer i närheten av det. Inte ens de som följer kolhydratfattiga dieter som i stort sett bara äter livsmedel med protein. Självklart så måste ju de som styrketränar ta kosttillskott som innehåller protein för att klara av att få i sig så mycket protein varje dag. Det är näst intill omöjligt att få i sig så mycket genom den vanliga kosten utan att överäta och gå upp i vikt.