Kreatin – ett av de allra mest populära kosttillskotten

Kreatin är ett ämne som man ofta hör talas om i olika idrotts- och träningssammanhang men många av oss har inte en aning om vad det är för något egentligen. Kreatin är alltså ett slags kosttillskott som överraskande nog även finns i naturlig form i bland annat kött, fisk och ägg. Du behöver med andra ord inte stövla iväg till affären för att köpa ofta dyra kosttillskott för att få i dig en tillräcklig mängd av kreatin varje dag utan du kan istället i lugn och ro se till att du äter en ordentligt sammansatt kost så är frågan löst.

Kreatin tillhör gruppen aminosyror och är av den anledningen en rent ut sagt livsnödvändig beståndsdel som vår kropp behöver för att kunna byggas upp på ett korrekt och helt naturligt sätt. Aminosyror är viktiga byggstenar för proteinet och detta i sig bevisar väl ganska klart och tydligt att vår kropp är i skriande behov av kreatin för att kunna må bra. Personer som tränar mycket och som sysslar med olika former av idrott vet sedan gammalt att det här med kreatin är hur viktigt som helst och de brukar därför tillföra sin kropp kreatin i form av olika kosttillskott. Det kan visserligen på sätt och vis vara bra att göra det men det betyder inte med nödvändighet att du måste knalla iväg till närmaste affär som säljer kosttillskott och köpa dyra kapslar med kreatin för att på så sätt försäkra dig om att du varje dag får i dig tillräckligt mycket av kreatin. Grejen är att mycketr av det du äter varje dag också innehåller kreatin. Kött och fisk är bara ett par exempel på olika sorters livsmedel som innehåller kreatin i en mer naturlig form. Så länge du äter någorlunda sunt så behöver du alltså inte oroa dig för att du får i dig för lite kreatin.

Några positiva effekter med kreatin

Om du tillhör den alltmer växande gruppen av svenskar som tränar på gym regelbundet varje vecka så är du förmodligen redan bekant med begreppet kreatin. Då vet du också att kreatin har en ganska stor inverkan på din träning. Vill du ta din egen träning till en ännu högre nivå så är det däörför väldigt viktigt att du tillför din kropp kreatin. Det finns väldigt många positiva effekter med kreatin och låt oss därför peka på i vart fall tre mycket positiva effekter med just kreatin. Om du tränar regelbundet och därför tillför din kropp kreatin så kommer du ganska snabbt att märka att du får en ökad styrka, större muskelvolym och inte minst en betydligt snabbare återhämtning efter ett pass med hård träning.

Kreatin och styrketräning

Personer som brukar ägna sig åt styrketräning i stil med tyngdlyftning eller andra former av kraftsport använder sig ofta och gärna av kreatin som ett slags kosttillskott eftersom man inom dessa kretsar är väldigt bekanta med de positiva egenskaperna hos kreatin.

Men även du som inte tränar behöver kreatin för att kunna må bra.