Några tips på bra och effektiv viktminskning

Ingen människa vill väl gå omkring och se ut som en gravid elefanthona? Att titta på sig själv i spegeln och mötas av en spegelbild på en riktig tjockis är inget man direkt går omkring och längtar efter. Men att ta tag i problemen för att få till en varaktig fettförbränning med en lika effektiv och varaktig viktminskning är inte helt lätt. Många gör misstaget att hetsbanta och bevisligen så brukar man rasa i vikt när man bantar snabbt på det sättet under en kort och begränsad tid men en ganska trist baksida av det gyllene myntet är ju att man går upp lika mycket i vikt igen efter en sådan extremt snabb hetsbantning och ofta går man upp ännu mera i vikt istället så att man till sist väger mer än man gjorde innan den där intensiva bantningen startade. Hemligheten med en effektiv viktminskning handlar om att du ska förbränna fler kalorier än vad du får i dig genom mat och dryck. Ät fem små mål mat om dagen och försök att hitta en balans mellan vardagsmotion – i stil med att ta trapporna istället för hissen och att gå eller cykla till jobbet istället för att ta bussen eller den egna bilen – och en träningsform som du känner att du kan trivas med. Då kommer du att kunna nå fram till en långsiktig och mycket positiv fettförbränning med en viktminskning som kommer som ett brev på posten. Byt även ut två av dagens måltider mot någon form av måltidsersättning så har du optimerat din viktminskning och fettförbränning.

Det är bara att konstatera att den extremt hyllade och omtyckta TV-serien Biggest Loser har lyckats med det grandiosa konststycket att inspirera tusentals och åter tusentals med TV-tittare runt om i världen till att resa sig upp ur TV-sofforna och istället ta itu med sina mer eller mindre akuta problem med övervikt och många gånger rent ut sagt sjuklig fetma. Biggest Loser är en TV-show som från början enbart sändes i USA där programledaren Alison Sweeney samt de energiska tränarna Jillian Michaels och Bob Harper hjälper en grupp extremt överviktiga deltagare att minska i vikt och den deltagare som lyckas uppnå bäst viktminskning vinner hela tävlingen samt givetvis ära och berömmelse och en hel massa pengar. Programkonceptet har sedan exporterats till hela 19 länder, däribland Sverige. Här har TV4 sänt serien där vi har fått bekanta oss med svenska deltagare som kämpar järnet för att minska i vikt. Biggest Loser har haft det positiva med sig att många överviktiga personer som har sett programmet har fått inspiration till att ta tag i det här med sin egen viktminskning. Man har börjat träna och äta rätt och på så sätt fått till en mycket positiv fettförbränning med viktminskning som en naturlig följd.

Viktminskning med hjälp av måltidsersättning

Ett enkelt sätt att minska i vikt är att dels se till att röra på sig varje dag. Det är absolut inte så att du måste tillbringa åtta timmar i gymmet varje dag för att gå ner i vikt, det räcker med att du går en kortare promenad varje dag, tar trapporna istället för hissen eller rulltrappan, går eller cyklar till och från jobbet istället för att sätta dig i bilen eller ta bussen. Det är varje liten enskild insats som räknas, inte de stora åthävorna. Dels ska du också börja äta rätt. Du ska inte hålla på och försöka svälta dig själv utan istället äta oftare varje dag. Lägg om kosten till att börja äta fem gånger varje dag. Ditt dagliga matintag ska bestå av fem små måltider som var och en ska bestå av i huvudsak protein och grönsaker. Tänk på att du hela tiden ska göra av med fler kalorier än vad du får i dig när du äter. Byt gärna ut två av dessa måltider mot så kallad måltidsersättning så kommer du helt garanterat att få till en fettförbränning som heter duga. En måltidsersättning kan se lite olika ut och bestå av antingen en bar eller någon form av smoothie eller shake. Detta är viktminskning och fettförbränning som ger varaktigt resultat.

Några små tips på bra och effektiv fettförbränning

Det är fullt möjligt att förvandla fett till muskler. Även här handlar det om att med små steg lägga om sin livsstil utan att det för den sakens skull behöver bli tråkigt. Skippa socker och andra destruktiva kolhydrater. Byt ut godis, kakor och bullar mot frukt och proteinbars. Tänk hela tiden på att du ska förbränna mer energi och fler kalorier än vad du stoppar i dig varje gång du äter. Ät fem små mål mat om dagen så får du i dig ett jämnt flöde av mat. Dina måltider ska innehålla grönsaker och proteiner. Glöm inte heller att röra på dig varje dag. En power walk på morgonen innan frukost piggar upp och bränner fett och gör att den där frukosten kommer att smaka godare.