Gainer är den perfekta lösningen för dig som tränar på gym

En gainer – eller återhämtningsdryck – är den perfekta avslutningen på ett hårt träningspass på gymmet. Med hjälp av en gainer ger du kroppen den näring som den behöver för att musklerna snabbt ska kunna återhämta sig efter den ansträngning som de har varit utsatta för under träningen. En gainer är en dryck som innehåller lika delar protein och kolhydrater och som är rena rama mirakelkuren för trötta och slitna muskler. Se därför till att alltid ha en gainer med dig i träningsbagen eller köp en i gymmets reception direkt efter avslutad träning.

Vad är en gainer, undrar du säkert samtidigt som du kliar dig fundersamt i huvudet och lägger pannan i djupa, bekymrade veck. Jo, det ska vi berätta för dig. En gainer är ett pulver som man blandar med vatten eller mjölk och ser till att få i sig direkt efter att man har lämnat gymlokalen och knallat ner i omklädningsrummet för att duscha och byta om. Själva grejen med en gainer är just att man ska ta den direkt efter det att träningen har avslutats för att man på så sätt ska få ut största och bästa möjliga resultat av sin träning.

Vad innehåller en gainer?

En gainer innehåller all den näring som din kropp behöver för att musklerna ska kunna återhämta sig efter allt som de har varit utsatta för under tiden som du har tränat. Det vanliga är att gainern består av 50 procent protein och 50 procent kolhydrater, vilket är en ultimat kombination för att dina muskler ska kunna återhämta sig. Ett mycket stort fel som alldeles för många som tränar ofta gör är att de missar att få i sig näring tillräckligt snabbt efter ett träningspass. Här ligger förklaringen till att alldeles för många inte uppnår de träningsresultat som man har siktat in sig på. För att kunna bygga muskelmassa och hjälpa sina muskler att återhämta sig efter träningen så måste kroppen tillföras både proteiner, kolhydrater och aminosyror och detta måste ske i direkt anslutning till att träningen har avslutats. En tumregel som kan vara bra att komma ihåg är att du har cirka 30 minuter på dig att stoppa i dig näring efter ett träningspass. Annars har du i princip tränat förgäves. Då kan det vara bra att ha med sig en gainer i träningsbagen som man kan svepa direkt när man har kommit ner i omklädningsrummet och pustar ut efter träningen.